גפני וועקנין תוקפים: מכריחים חיילים חרדים לגלח את זקנם

איתי גדסי 1 Comment on גפני וועקנין תוקפים: מכריחים חיילים חרדים לגלח את זקנם

ח"כ גפני: החיוב לחיילים חרדים לגלח את זקנם מזכיר את הסיפורים על מה שהיה בצבא של הצאר, ואני כמובן לא עושה שום השוואה • בן דהן: צה"ל רוצה חיילים חרדים, והמצב שאתם מתארים – לא קיים, הוא קיים רק אם אנשים עושים את עצמם

צילום: פלאש 90
17:10
30.04.24
קובי פינקלר ומוטי הלפרין No Comments on הפיקו לקחים: האוגדות שיצאו מעזה נערכים לפעילות ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במליאת הכנסת הגיש חבר הכנסת יצחק וקנין (ש"ס) שאילתא לשר הביטחון אביגדור ליברמן בנוגע לחייל חרדי שנזרק לכלא לאחר שנדרש לגלח את זקנו וסירב.

ח"כ ועקנין: אני מקבל עשרות תלונות בשנתיים האחרונות של חיילים שמכריחים אותם לגלח את זקנם. מדובר פה בחייל חרדי. לכל בר דעת ברור שאם החייל הוא חרדי, ואפילו גם אם הוא לא חרדי והוא חובש כיפה ורצונו לגדל את זקנו, אני חושב שהצבא מחויב לאפשר לו את הדבר הזה, גם כשזה היה מקובל על-פי כל הכללים. זה לא חורג מהכללים של צה"ל.

"אנחנו רואים עשרות רבנים שמגדלים זקנים, נמצאים כרבני פיקוד, רבני יחידות ואני אומר דבר אחד ברור, בוא לא נטייח את הדברים. אסור לנו לקחת את הדבר הזה למקום שאנחנו – ואני אומר, מתלונות שאני מקבל מעשרות חיילים, זה לא חייל אחד – שמבקשים מהם לגלח את הזקן.

"ואני חושב שזה לא ייעשה במיוחד שישנה איזושהי שאיפה – אני מצטער שאני מאריך, הדבר הזה מאוד חשוב – ישנה שאיפה של המערכת כולה שיותר ויותר חיילים חרדים יתגייסו לצה"ל. הדבר הזה עלול לתת מגמה הפוכה, אני אומר את זה באחריות. תודה.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אני רוצה להצטרף למה שאמר חברי חבר הכנסת וקנין בהיבט שונה. בספרות ילדים – הרב בן דהן, אתה בוודאי מכיר את זה – יש בספרות שאנחנו קוראים, אתה בוודאי מכיר את זה, בספרות הילדים, וכמובן, חס וחלילה, אין שום השוואה, על מה שהיה בצבא הצאר, על מה שהיה בצבא בכל מיני מקומות, בדיקטטורות, במהלך ההיסטוריה של העם היהודי. ואחד הדברים המרכזיים שהיה, זה שלקחו לשם חיילים יהודיים והכריחו אותם לגלח את הזקן.

"יש מערכת, והמערכת מחייבת לגלח זקן; לגלח זקן אם זה חייל חרדי, אם זה חייל ציוני דתי, אם זה חייל שהוא מסורתי, שהוא מגדל זקן. גידול זקן הוא חלק מאוד משמעותי בנושא של צורת יהודי.

"וכאשר צבא מחייב חיילים לגלח את זקנם, הוא עושה דבר חמור מכל היבט אפשרי, כולל מההיבט הצבאי. ההפקרות בעניין הזה היא הפקרות שחוזרת על עצמה כל הזמן. אז נכון שיש רב צבאי עם זקן, וקודם היה רב צבאי בלי זקן, אבל על פי רוב הרבנים הצבאיים היו עם זקן, היום אנחנו יודעים, גם בהיסטוריה. זו תמונת המצב. אם לא תהיה מערכת שהמערכת הזו תהיה אגרסיבית, ותהיה החלטה חד משמעית לגבי מי שמפאת דתו, הוא רוצה לגדל זקן, לא לגעת בו. הרי זה דבר נורא ואיום, מה תהיה התוצאה? אני לא רוצה להגיד מה תהיה התוצאה, אתה יודע את זה. עזוב את העריקות, כל אחד צריך לתת את הדין לפי מה שהוא עשה. זה לא המקרה וזה לא כל המקרים שאנחנו מקבלים.

סגן שר הביטחון אלי בן-דהן השיב לשאילתא: "אני רוצה להפריד בין שתי תקופות. אין ספק שעד לפני כשנה, או קצת יותר, כאשר נחקקה הפקודה החדשה, שאגב, גם היא כפי שהסברתי אותה לא פעם, היא לא נעשתה ביוזמתו של הצבא, היא נעשתה, לצערי, אני אומר את זה, בגלל בג"ץ. בוא נזכור מה קרה כאן. חיילים חילונים עתרו לבג"ץ נגד הצבא. למה לחייל דתי יש מסלול קל יותר שמאפשר לו לגדל זקן, ולחייל חילוני אין? ואז בג"ץ אילץ את הצבא לשנות את הפקודות ולקבוע פקודה אחידה.

כאשר הפקודה יצאה לאור ונחקקה, היו תקלות לא מעטות. ותאמינו לי שאני קיבלתי כל יום מספר מקרים, אני מניח, או שאתם העברתם אליי או שפנו אליי ישירות. כל המקרים הללו טופלו על-ידי בצורה ישירה, מידית, מול לשכת הרמטכ"ל. ואני אומר לכם שהיום גם מפקדים שנענשו, לא חשוב באיזה עונש, על כך שהיתה להם יוזמה מעבר לכוונת המחוקק. אני יכול לומר לכם באחריות מלאה, בשלושת-ארבעת החודשים האחרונים אין יותר תלונות, אין יותר שום תלונה בחודשים האחרונים, כיוון שבאמת הצבא הבין שהיתה אי בהירות לגבי הפקודה, ולכן הדברים חודדו והובהרו בצורה טובה מאוד. אני יכול לומר לכם שעדיין יש איזושהי בעיה לגבי חייל חדש שמתגייס וגם זה ייפתר בזמן הקרוב.

"אבל שיהיה ברור, חבר הכנסת גפני, אני רוצה שיהיה ברור, צה"ל מעוניין בחיילים חרדים, צה"ל עושה הכול כדי שהם ישרתו בצבא, צה"ל עושה הכול כדי שהם יקבלו את כל התנאים שלהם. אין מציאות כזו שהצבא מחייב בעלי זקן דתיים או חרדים לגלח את זקנם. בוודאי ובוודאי המצב הזה לא קיים, הוא קיים רק אם אנשים עושים את עצמם, ואני מניח שגם אתם לא תסכימו לתת יד לכך.

 



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    תלחמו בצבא ואז לא יהיה למי להכריח לגלח רעיון לא?!